article featured image

Een blessure oplopen is enorm vervelend. Soms heb je het in de hand doordat je bijvoorbeeld zonder te trainen besluit een halve marathon te lopen. Op andere momenten is het juist totaal onverwachts zoals tijdens het opstaan uit de bureaustoel en het plotseling in je rug schiet. Hoe vervelend het ook is je staat er niet alleen voor. In Nederland komen alleen al 4.4 miljoen sportblessures per jaar voor. 1.7 miljoen hebben een medische behandeling nodig om van de blessure af te komen. Een enorm aantal. In het vorige blog hebben wij al kort besproken hoe belangrijk het is om jouw lichaam in beweging te houden. Een blessure ontstaat namelijk in 9 van de 10 gevallen doordat de belasting hoger ligt dan de belastbaarheid van jouw lichaam. Om een blessure zoveel mogelijk te voorkomen maar ook te verhelpen is het dus zaak om de belastbaarheid te verhogen. Wanneer je een blessure hebt opgelopen kan een te lange rustperiode er namelijk alleen maar voor zorgen dat jouw blessure een stuk langer duurt dan nodig. Ook tijdens de blessure (met uitzondering wanneer er een ontsteking is) is het blijven bewegen belangrijk. Om deze reden geef ik jou vier makkelijke stappen zodat jij jouw blessure kan verminderen, misschien wel verhelpen en zeker in de toekomst kunt voorkomen. 

Stap 1: Luister naar je lichaam

Tijdens de ontstekingsfase is jouw lichaam bezig het lichaam te beschermen van verdere schade. Vaak doet de aangedane regio dan ook pijn. De eerste stap tijdens het verhelpen van jouw blessure is het luisteren naar jouw lichaam. Op het moment dat jij besluit de pijn te negeren door bijvoorbeeld pijnstillers te gebruiken is de kans groot dat je de blessure verergert. Pijn is een signaal van het lichaam om jouw te beschermen tegen verdere schade. Respecteer dit signaal. Probeer zelf uit wat wel en niet pijn doet. Alles wat geen pijn doet kan je doen en doe dit ook. Merk je dat je de volgende dag meer last hebt doe het dan die dag gewoon wat rustiger aan. Blijf in beweging!

Stap 2: Help het lichaam met de opbouw

Na de ontstekingsfase begint het lichaam aan de wederopbouw. Het lichaam is echter heel slim. Tijdens de opbouw stemt het lichaam het nieuwe weefsel af aan de belasting die het lichaam op dat moment krijgt. Lig jij nog steeds de hele dag op de bank dan zal het nieuwe weefsel zeer laag belastbaar zijn. Kom dan ook van de bank af en zoek voorzichtig wat grenzen op (binnen de pijngrens). In het begin zal dit misschien alleen maar een ommetje zijn of koken. Na enkele dagen/weken heeft het lichaam een zwaardere prikkel nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een klein stukje hardlopen of een aantal push ups (afhankelijk van de klacht). 

Stap 3: Eet naar je behoefte

In het vorige blog heb ik al kort het belang van eiwitten aangekaart. Wanneer je een blessure hebt beweeg je natuurlijk een stuk minder. Je behoefte betreft voeding ligt dan ook een stukje lager. Blijf je hetzelfde eten als voor je blessure toen je nog om de dag naar de sportschool ging bijvoorbeeld zal je aankomen in gewicht. Dit heeft als gevolg dat het lichaam weer meer massa heeft om te onderhouden en in verhouding dan ook minder aandacht kan geven aan de blessure. Pas je voeding dan ook enigszins aan. Eet niet te veel!

Stap 4: Onderhoudt je progressie

Nadat de blessure bijna is verholpen en je weinig last meer hebt is vaak het eerste waarmee je stopt die vervelende oefeningen. Het gevolg: je lichaam breekt het overtollige spierweefsel af en de belastbaarheid va jouw lichaam gaat weer omlaag. In plaats van te stoppen ga vooral door met de oefeningen en indien mogelijk verzwaar ze. Zo voorkom je dat je over enkele weken weer in de lappenmand belandt.  

Met deze vier tips kan jij jouw blessure gericht aanpakken. Blijft de blessure langer dan een week op hetzelfde niveau neem dan contact met ons op. Ons team bestaat onder andere uit fysiotherapeuten die klaar staan om jouw vrijblijvend van advies te voorzien. Samen kunnen wij er zo voor zorgen dat jij van die vervelende blessure afkomt!

Vorig Artikel Volgend Artikel

Commentaren (0)

Schrijf een berichtje