article featured image

Heb jij last van een blessure die telkens weer terugkomt? Blijft het resultaat uit na een week hard trainen? Dan is dit artikel aan jou gericht. Door kennis op te doen over de verschillende processen in jouw lichaam snap je waarom bijvoorbeeld fysiotherapeuten of diëtisten een bepaald advies voorschrijven. De opgedane kennis kan jou helpen gemotiveerd te raken en te blijven. Zo kom jij sneller van die hardnekkige blessure af. Ook als “gezond’ persoon kan jij de kennis die je opdoet toepassen op alledaagse activiteiten en situaties.

Vandaag leer jij meer over de Fibroblast!

Tijdens de embryonale fase hebben wij als mens allemaal dezelfde processen ondergaan. Onze spieren, pezen, botten etc. zijn het werk van een cel, de fibroblast. De fibroblast is verantwoordelijk voor de aanmaak van alle soorten bindweefsel die ons lichaam rijk is. Deze cellen bezitten dus met andere woorden het bouwplan van ons lichaam. Door wat en hoe ze worden aangestuurd laten wij voor nu even voor wat het is. Het is belangrijk de functie van de fibroblast te begrijpen zodat jij wanneer je traint of bijvoorbeeld tegen een blessure aanloopt snapt wat er in het lichaam gebeurt en hoe jij het lichaam kan helpen de processen te optimaliseren.

De fibroblast “kruipt” door ons lichaam. Wanneer bijvoorbeeld door training nieuwvorming van bindweefsel noodzakelijk is wordt de fibroblast geactiveerd. De fibroblast “haast” zich naar de plek en begint daar aan het onderzoek. Door een ingenieus systeem zend de fibroblast tastdraden uit, de zogenaamde microspikes, om te voelen of er een hechtmogelijkheid is. Wanneer deze is gevonden hecht de fibroblast zich aan het desbetreffende gebied vast. Aan de hand van signalen die het aangedane gebied verschaft aan de fibroblast weet de fibroblast welke soort en in welke mate bindweefsel noodzakelijk is voor het herstel. Deze signalen vormen de essentie van het herstel. Bij bijvoorbeeld spieren is het van belang dat sterker bindweefsel het zwakkere bindweefsel wat is aangedaan vervangt. Anders zal de fibroblast telkens bij dezelfde prikkel de spier moeten herstellen. Het gebied zend de signalen uit aan de hand van de extern gegeven druk/prikkel.

Dit is echter ook reversibel. Wanneer er na een blessure schade is ontstaan herstellen de fibroblasten de schade. Zij ruimen de het aangedane bindweefsel op en vervangen dit voor nieuw bindweefsel. Aan de hand van de signalen die dit aangedane gebied verschaft zal dus nieuw bindweefsel worden aangelegd. Maar stel nou dat je tijdens het gehele herstel proces het aangedane gebied ontziet. In dit geval zal het lichaam de fibroblast aansturen bindweefsel aan te leggen wat misschien in verhouding bijvoorbeeld zwakker is of minder rekbaar dan het oude bindweefsel.

Het is dus belangrijk om de gebieden die je wilt versterken als spieren, pezen maar bijvoorbeeld ook botten bloot te stellen aan gerichte prikkels zodat het aangedane gebied de juiste informatie verschaft aan de fibroblast. Met andere woorden zal je moeten bewegen en trainen. Door het lichaam te trainen herstelt de fibroblast de aangedane gebieden door sterker bindweefsel aan te leggen. Door gericht en functioneel te trainen zorg je er voor dat het lichaam zich aanpast aan zwaardere prikkels. Dit heeft als gevolg dat jij sterker wordt en de kans op een (nieuwe) blessure wordt verkleind.

 

Vorig Artikel Volgend Artikel

Commentaren (0)

Schrijf een berichtje