article featured image

In de voorgaande blog heb jij kennis mogen maken met fibroblasten. De fibroblasten zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van bindweefsel. Bindweefsel kan je zien als de fundering van jouw botten,organen, spieren, aderen, noem maar op. Vandaag duiken we dieper in deze materie. Wat is bindweefsel, en waarom is het belangrijk voor mij als sporter om dit te weten?

Bindweefsel bestaat uit collageen (complex eiwit), water en matrix. In totaal zijn er 28 verschillende soorten collageen. De meest belangrijke zijn collageen type 1, 2, 3 en 4. In de onderstaande tabel is overzichtelijk weergegeven waar de verschillende types voorkomen:

Type 1

Botten, pezen, huid, ligamenten, bloedvaten (90% van het collageen)

Type 2

Hyalien gewrichtskraakbeen, tussenwervelschijven

Type 3

Huid, bloedvaten, litteken, interne organen

Type 4

Basale lamia (grens tussen bindweefsel en bindweefselcellen)

Hoe sterk een bepaald stuk bindweefsel is wordt bepaald door het samenspel van het type collageen, water en de matrix. Ook hoe snel een bepaald type bindweefsel herstelt verandert sterk. Denk bijvoorbeeld aan botten. Botten zijn niet tot nauwelijks rekbaar. Botten bevatten voornamelijk type 1 collageen, weinig water en in verhouding minder matrix dan bijvoorbeeld de huid. Hierdoor zijn botten echter wel bestand tegen hoge druk. Huid is bijvoorbeeld weer heel rekbaar. Huid bevat zowel type 1 als type 3, veel water en matrix. Dit zorgt ervoor dat de huid tegen behoorlijke rek bestand is. De verschillende types collageen worden door de fibroblasten neergelegd op een specifieke manier. Elk type collageen en dus ook bindweefsel heeft een ander breekpunt. Wanneer bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid kracht op een bot wordt uitgeoefend breekt het. De connectie tussen de verschillende collageen vezels wordt verbroken en er ontstaat schade.

Bij trainen lopen de spieren “gecontroleerd” schade op. De fibroblast herstelt de schade door de juiste type collageen, water en matrix neer te leggen in het aangedane gebied. Hoe lang het duurt om deze schade te herstellen is afhankelijk van de gegeven prikkel en persoon. Tijdens deze herstelperiode zijn de spieren minder belastbaar. Wanneer je een prikkel toedient en het bindweefsel niet optimaal herstelt is vergroot je de kans op een blessure. Daarom is het belangrijk om na een zware training het lichaam rust te gunnen om zich weer op te kunnen bouwen. Wacht je echter te lang dan wordt bijvoorbeeld overtollig spierweefsel juist weer afgebroken.

Luister altijd goed naar je lichaam. Wanneer je merkt tijdens het trainen dat je minder kan dan de vorige keer, is het lichaam nog onvoldoende herstelt. Kan je nog precies hetzelfde dan is de kans aanwezig dat de prikkel die je de vorige training hebt toegediend onvoldoende is geweest. Kan je meer dan ben je optimaal herstelt. De fibroblast past het lichaam namelijk altijd aan op de prikkels die het krijgt. Zo voorkomt de fibroblast dat het lichaam constant schade oploopt door dezelfde prikkels.

 

Vorig Artikel Volgend Artikel

Commentaren (0)

Schrijf een berichtje