Voer jij al maanden dezelfde training uit? Tijd voor verandering!

Bij de meeste sportscholen krijg je de eerste keer dat je binnenkomt een introductie les. In de les worden jou verschillende oefeningen uitgelegd waarmee jij jouw lichaam kunt uitdagen en jouw doel kan bereiken. Na deze les houdt de begeleiding vaak op. De eerste maand ben jij super tevreden, je boekt resultaat en de spierpijn geeft jou het idee dat je goed bezig bent. Na verloop van tijd stagneert jouw progressie. De resultaten worden minder en het gevoel van spierpijn ben jij eigenlijk al vergeten. Vervelend want je bent toch nog iedere week trouw te vinden in de sportschool. De reden dat het resultaat uitblijft is eigenlijk heel logisch.

Verder lezen…

Heb jij een blessure? Hier volgen vier tips om van de blessure af te komen.

Een blessure oplopen is enorm vervelend. Soms heb je het in de hand doordat je bijvoorbeeld zonder te trainen besluit een halve marathon te lopen. Op andere momenten is het juist totaal onverwachts zoals tijdens het opstaan uit de bureaustoel en het plotseling in je rug schiet. Hoe vervelend het ook is je staat er niet alleen voor. In Nederland komen alleen al 4.4 miljoen sportblessures per jaar voor. 1.7 miljoen hebben een medische behandeling nodig om van de blessure af te komen

Verder lezen…

Weinig tijd? Start met een HIT!

Wil jij het liefst, net als wij, terwijl je op de bank ligt met een zak chips jouw droom lichaam creëren? Na dit in het verleden vaak te hebben geprobeerd hebben ook wij gemerkt dat het op deze manier helaas niet ging lukken. Voor de mensen die het liefst zo min mogelijk tijd besteden aan hun workout zijn wij de literatuur in gedoken en bespreken wij in de volgende artikelen hoe jij in korte tijd toch een goede training kunt uitvoeren.

Verder lezen…

De fundering van jouw lichaam

In het voorgaande blog heb jij kennis mogen maken met fibroblasten. De fibroblasten zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van bindweefsel. Bindweefsel kan je zien als de fundering van jouw botten,organen, spieren, aderen noem maar op. Vandaag duiken we dieper in op deze materie. Wat is bindweefsel en waarom is het belangrijk voor mij als sporter om dit te weten?

Verder lezen…

Het bouwplan van jouw lichaam

Heb jij last van een blessure die telkens weer terugkomt? Blijft het resultaat uit na een week hard trainen? Dan is dit artikel aan jou gericht.

Verder lezen…

Rekken, wanneer wel en wanneer niet

Net voor je een stukje gaat hardlopen, voor een hockeywedstrijd of voetbalwedstrijd is het voor de meeste mensen gebruikelijk om de spieren even flink op te rekken. Ook is het niet meer dan normaal dat mensen na een yogalesje, waarbij de spieren flink worden opgerekt, nog even met de gewichten aan de slag gaan in de sportschool. Rekken zit in ons systeem. Het geeft vaak een prettig gevoel. Je kan het ook zien als een kennismaking met jouw lichaam. Tijdens het rekken voel je goed hoe de spieren lopen wat meer controle geeft tijdens een bepaalde oefening of activiteit. Er zijn verschillende manieren waardoor jij de spieren van een rekprikkel kan voorzien. Het is belangrijk om ze allemaal even na te lopen zodat je goed het verschil weet tussen de verschillende methodes.

Verder lezen…